Zrna, ki so jih gojili naši predniki, se vračajo. Starodavna zrna, kot npr. amarant, so se v zadnjih tisočletjih zelo malo spremenila. Številna so tudi brez glutena, zaradi česar so dobra alternativa testeninam ali kuskusu za ljudi, ki ne presnavljajo glutena.

Ta zrna lahko postrežemo kot prilogo ali jih dodamo juham in solatam, da jih spremenimo v zdrav obrok. Postrezite toplo ali hladno, preprosto jih začinite z oljem in začimbami ali pa dodajte zelenjavo in zelišča. Možnosti je neskončno, navdušili pa vas bodo novi okusi. So odličen dodatek vaši kuhinji in hkrati prijazni okolju, saj večina starodavnih žit za svojo rast porabi manj vode kot bolj intenzivna pridelava pšenice in koruze.

V nasprotju z belo moko in belim rižem so starodavna zrna cela ali relativno nepredelana in zato odličen vir vlaknin. Vsebujejo tudi relativno veliko beljakovin in malo kalorij.

 

Brez glutena

Najpogosteje zaužita žita, na primer pšenica in vsi njeni derivati, vsebujejo gluten. Vendar pa je na voljo tudi veliko hranljivih žit brez glutena. Sirek, amarant, tef in proso ne vsebuje glutena.

 

Amarant

Amarant je brezglutenska žitarica, ki so jo najprej gojili Azteki in Inki v Mehiki. Ima prijeten oreškasti okus. Odličen je kot priloga, v mesnih, zelenjavnih jedeh, v juhah ali namesto riža v rižoti. Uporaben je tudi v sladicah. Lahko ga kuhamo v vodi kot riž ali ga popečemo kot koruzo.

 

 

Sirek

To žitarico pogosto najdemo v Afriki in delih Azije. Je okolju prijazna, saj za rast potrebuje približno dve tretjini manj vode kot koruza. Zrna lahko zmeljemo in uporabimo kot moko za peko kruha in palačink, lahko pa jih popečemo kot kokice ali uporabimo kot nadomestek riža.

 

Teff

Tef je glavna sestavina okusnega etiopijskega kruha. Zrno je po velikosti primerljivo z makovim semenom in je blagega okusa. Lahko se uporablja za pripravo peciv, kruha ali pa ga enostavno potresemo na solato.

 

Proso

Proso je zelo hranljivo, dober vir vlaknin in vitamina B1 ter bogato z minerali. Njegova uporaba je zelo vsestranska. Najbolj znana jed je prosena kaša, zelo uporabna pa je tudi prosena moka, še posebej v sladicah.

 

Gluten

Ječmen

Ječmen je staro žito, precej podobno pšenici. Vsebuje malo manj beljakovin, in nekaj več maščob. Najbolj prepoznavna jed, pripravljena iz ječmenove kaše je ričet.

 

Pira

To starodavno žito je vrsta pšenice in je v zadnjem času precej cenjeno. Pira je zelo nezahtevna za pridelavo in ne potrebuje tretiranja s pesticidi ali zaščitnimi sredstvi. Je zelo uporabna kot priloga, za peko kruha in peciv ali kot nadomestek .